-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48818 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در بخشي از قرآن خواندهام كه هنگام آمدن آدم و حوا از بهشت به زمين، عورت آنها نمايان شد. حال سؤال اين است كه آيا در بهشت و جهنم شهوات مادي و دنيوي وجود دارد؟ اگر پاسخ منفي است، پس چرا خداوند به مواردي از جمله حوريان، زنان طيبه و... وعده ميدهد كه تداعي كننده چنين چيزي است؟

1. اين آيه شريف، با حيات يا عدم آن در سيارات ديگر، ارتباطي ندارد، بلكه در آن از فراهم كردن وسايل و نيازمنديهاي زندگي انسان و نيز همه موجودات بر روي زمين، سخن به ميان آمده است. اين نكته، با تصريح آيه به فيها كه ضمير آن به ارض باز ميگردد، درك شدني است.

2. از برخي آيات، هر چند غير مستقيم، وجود حيات در سيارات ديگر استفاده ميشود كه، ازجملة آنها آيه شريف زير است: وَ مِنْ ءَايَـَتِهِي خَلْقُ السَّمَـَوَ َتِ وَ الاْ ?َرْضِ وَ مَا بَثَّ فِيهِمَا مِن دَآبَّةٍ وَ هُوَ عَلَيَ جَمْعِهِمْ إِذَا يَشَآءُ قَدِيرٌ ;(شوري،29) و از آيات اوست آفرينش آسمانها و زمين و آن چه از جنبندگان در آنها منتشر نموده، و او هرگاه بخواهد بر جمع آنها تواناست. با توجه به تفسير ومابث فيهما من دابة يعني پراكندن جنبندگان در آنها، ظاهر آيه شريف آن است كه، هم چون زمين، در آسمانها (سيارات ديگر)، موجودات زنده وجود دارند، و اين احتمال كه مراد از موجودات مزبور ملائكه هستند نيز، به دليل ناسازگاري با واژة دابّه كه به معناي حركت با دست، پا يا هر دو و يا به صورت خزيدن بر روي زمين است، مردود است; چرا كه چنين معنايي يا ملائكه، تناسبي ندارد.(الميزان، علامه طباطبايي، ج 18، ص 58، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.)

3. آيات ديگري نيز، آگاهي به اوضاع دقيق ساكنان و موجودات آسمانها و سيارات ديگر، و حتي جزئيات موجودات زميني را خارج از توانايي انسان، و در قلمرو علم الهي دانستهاند، به عنوان نمونه در آيهاي آمده است: وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِي السَّمَـَوَ َتِ وَ الاْ ?َرْضِ وَ لَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّينَ عَلَيَ بَعْضٍ وَ ءَاتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ;(اسرأ،55) پروردگار تو، از حال همة كساني كه در آسمانها و زمين هستند، آگاهتر است.(براي مطالعة بيشتر ر.ك: القرآن و العلم الحديث، نوفل، عبدالرزاق، دار الكتاب العربي، بيروت، 1984، ص 195 به بعد.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.